KESÄN 2011

Uudet jutut löydät täältä

Takaisin arkistoon pääset täältä

Pyterlahdessa harmitellaan lippuvarkautta

Pyterlahden Kulttuurikyläyhdistys joutui harmittavan ilkivallan kohteeksi, kun maitolaiturilla ollut Suomen lippu varastettiin 18. - 19.6. välisenä yönä.

Kyläyhdistys juhlisti ja kunnioitti Ravijoella järjestettyä Salpa-Jukola -suunnitustapahtumaa liputtamalla molemmilla maitolaitureilla viikonloppuna. Kylän ele saikin kiitosta Harjussa usealta suunnistusvieraalta.

Liputus päättyi kuitenkin ikävästi, kun lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Pasikonpohjan maitolaiturilla ollut lippu anastettiin. Kyläyhdistys toivoo, että lipun vieneet palauttaisivat sen omalle paikalleen. Autosta on silminnäkijähavaintoja ja tämä hetkellinen harkitsemattomuus on vielä mahdollista korjata palauttamalla lippu takaisin.

päivitetty 20.6.2011 klo 0.50

Pyöräretki keräsi joukon innokkaita kuntoilijoita

Kesäkuinen pyöräretki tehtiin 22.6.2011 Vaalimaalle. Joukko innokkaita pyöräilijöitä starttasi alkuillasta Museolta ja suuntasi kohti Vaalimaata. Rajahovissa pidetyn tauon aikana nautittiin Kisa-osaston tarjoamista virvokkeista ja jäätelöstä ja kotimatkalle jatkettiin virkistyneinä. Retki kerrytti myös kunkin polkijan cup-pistesaldoa viidellä pisteellä.

PYTERLAHTI CUPIN
PÄIVITETTY TILANNE

päivitetty 17.9.2011 klo 19.57

Pekka Rintelä

Uudet petanque-mestarit tuulettivat odottamaansa voittoa

Museolla kisattiin helteisenä lauantaina 2.7.2011 perinteiset Pyterlahden petanque-mestaruuskilpailut. Paikalle oli saapunut runsaasti lajista kiinnostuneita, niin vasta-alkajia kuin konkareitakin ja kilpailuun uskaltautui ilmoittautumaan yhteensä 13 paria. Sää suosi tapahtumaa jälleen kerran ja helteestä ja auringonpaisteesta saatiin nauttia läpi koko kisan.

Kisa-avauksen jälkeen parit arvottiin neljään eri alkulohkoon, joista voittaja eteni finaaliin. Alkulohkoissa pelit etenivät omaan tahtiin: Lasse Mäkinen ja Jarmo Peltola raivasivat tiensä vakuuttavasti finaaliin ja pääsivät hyvissä ajoin valmistautumaan loppuhuipennukseen. Myös Jari Markkula ja Seppo Rintelä etenivät finaaliin melko selvällä erolla seuraaviin nähden. Erkka Mäkinen ja Juho Suurpää joutuivat taistelemaan jatkopaikasta lohkossaan ja veivät finaalipaikan niukasti Arja Rintelän ja Pekka Rintelän nenän edestä vain kahden pisteen erolla. A-lohkossa taistelu jatkopaikasta oli tasaisempaa ja lohkon neljä paria joutuivat kamppailemaan jatkopaikasta kuumalla peliareenalla reilun tunnin ajan - alkuerässä jaettiin yhteensä yli 40 pistettä ennen kuin pari Miia Toikka ja Milla Toikka saavuttivat 13 pisteen jatkoonpääsyrajan.

Finaalissa nähtiin keskittyneitä ilmeitä ja riemunkiljahduksia, kun taistelu mestaruudesta alkoi - jo vuodesta 2004 kisatun mestaruuden saavuttaminen on iso asia ja spekuloinnit kisoista aloitetaan jo hyvissä ajoin, yleensä uutenavuotena. Tällä kertaa edellisvuosien mestarit joutuivat taipumaan, kun Lasse Mäkinen ja Jarmo Peltola jatkoivat vakuuttavia otteitaan ja veivät mestaruuden lopulta selvällä erolla muihin finalisteihin. Jari Markkula ja Seppo Rintelä hakivat latausta finaaliin pukemalla HIFK:n ja SaiPan pelipaidat ylleen, mutta tämäkään ei auttanut ja heidän oli tyytyminen hopeasijaan. Pronssille kirivät kisojen yllätyspari Miia Toikka ja Milla Toikka, jotka joutuivat lähtemään finaaliin hyvin lyhyellä valmistautumisajalla pitkäksi venyneen alkukarsinnan jälkeen. Neljännen sijan pokkasivat Erkka Mäkinen ja Juho Suurpää, joiden kisalataus jäi alkulohkoon - spekuloitavaksi jäikin, vaikuttiko tiukka alkulohko heidän peliesityksiinsä finaalissa. Alkulohkojen pistemäärät ratkaisivat muiden lopullisen sijoituksen ja näin myös cup-pisteet.

Finaali pelattiin pääosin nurmialustalla, mikä herätti keskustelua finalistien joukossa, mutta Pyterlahti.netin saamien tietojen mukaan yhtään protestia ei ole jätetty eikä tulla jättämään. Ratkaiseva erä pelattiin entisen lentopallokentän alueella ja tilanteen ratkettua voittajat karjaisivat voittohuudon raivoisan tuuletuksen siivittämänä. Virallinen palkintojenjako suoritettiin uusituilla museon portailla ja saatuaan pokaalin käsivarsilleen pari L. Mäkinen ja Peltola jaksoivat tuulettaa. Voittoa oli odotettu kauan ja se maistui erittäin makealta. Pyterlahti.netin saamien tietojen mukaan "pojan" saunomisestakin liikkui huhuja, mutta varmaksi tiedoksi jäi ainoastaan se, että pokaali jää ensin Peltolalle puoleksi vuodeksi.

PYTERLAHDEN PETANQUE-MESTARUUSKISAT 2.7.2011

PYTERLAHTI CUPIN
PÄIVITETTY TILANNE
Lasten Cup

Museon pihalle kisaamaan oli saapunut 13 paria. Kunkin parin lohkot arvottiin. Heitot suoritettiin heittoympyrästä.
Neljässä alkulohkossa ratkottiin finaaliin pääsijät. Heittoympyrän lisäksi käytössä oli merkkilippu nurmiolosuhteissa helposti piilotuvan pikkupallon huomaamiseksi.
Petanque-kuulat saivat alkulohkoissa kyytiä.
Pisteiden jakautumista jouduttiin välillä selvittämään mittaamalla.
Alkulohkoissa nähtiin keskittynyttä peliä.
Välillä pisteiden selvittäminen vaati pähkimistä. Finalistit valmiina koitokseen. Finaalissa pari Jari Markkula ja Seppo Rintelä vaihtoivat finaaliin pelipaidat ylleen.
Finalistien tyylinäytteitä.
Finaalissa jännitys oli käsinkosketeltavissa. Täydellisen heiton tulos.
Petankin pelaaminen on tarkkaa puuhaa: apuna pisteiden jaossa käytettiin mittaa ja myös heittoa kohdistaessa käytettiin apuna merkkikeppiä. Kärkikolmikko finaalin jälkeen.
Voiton ratkettua Lasse Mäkinen ja Jarmo Peltola olivat yhtä hymyä.

Leena Halonen
Mika Halonen
Jukka Iivari

päivitetty 11.7.2011 klo 17.39

Kyläretkellä koettiin tangon ja kartingin taikaa bingoa unohtamatta

Pyterlahden kyläretki tehtiin tänä vuonna kaksipäiväisenä ja suuntana oli Etelä-Pohjanmaa. Lauantaina 9.7.2011 Vuorelan bussi keräsi matkalaiset Museotien varresta aamuvarhain ja matka kohti Lapuaa alkoi. Autossa istuminen ei kuitenkaan käynyt tylsäksi - monituntista ajomatkaa rytmittivät bingopelit. Bussissa kajahtelikin useampi iloinen bingohuuhdahdus, jotka palkittiin asianmukaisin palkinnoin ja kunnon tapuksin. Kun Etelä-Pohjanmaa oli saavutettu, oli aika majoittua Lapualle Lapuanhoviin, jossa päästiin nauttimaan istuen seisovan pöydän antimista.

Toinen retken pääkohteista oli Seinäjoen Tangomarkkinat, jonne suunnistettiin hurjan ukkosmyrskyn saattelemana lauantai-iltana. Vaikka Lapualta lähtiessä sää näytti melkoisen hurjalta, pilvet alkoivat hälvetä mitä lähemmäs Seinäjokea tultiin. Heti alkutöikseen El Reinos -mopokerho kävi valloittamassa Tangokadun tuntumassa sijainneen Reino-rekan, jossa he jättivät videoterveisensä (pääset näkemään sen tästä linkistä) ja laulaa luikauttivatkin (kuunneltavissa ja katsovissa tästä linkistä) tangofinalistien esimerkkiä seuraten. Tosin esitettävä kappale ei ollut tangoa eikä esityksen taso aivan yltänyt finaaliin asti.

Tangomarkkinoiden tunnelmasta nautittiin eri tavoin ja tuttuja, tangokuinkaallisia El Reinos -kerholaisia tavattiin myös. Kyläyhdistyksen puheenjohtaja hoiti velvollisuutenaan uuden tangokuningattaren onnittelun vain muutama tunti päättyneen finaalin jälkeen.

Sunnuntaina bussin nokka käännettiin kohti Alahärmää ja PowerParkia, joka oli matkan toinen pääkohde. Mitä lähemmäs huvipuistoaluetta päästiin, sitä kiivaammiksi kävivät psyykkaus ja spekulointi tulevan karting-kisan kulun suhteen. Bussissa kisaveikkauksia tehtiin kiivaaseen tahtiin kuinkas muuten, bingolappujen taakse tietenkin.

Karting-radalle siirtyivät 15 rohkeaa kuljettajaa, jotka saivat perehdytyksen Mika Salo Circuit -rataan ja kisasääntöihin. Ensin ajettiin aika-ajot, joiden mukaan asettauduttiin lähtöviivalle. Tunnelma oli kuin suuremmissakin ajoissa, kun monikymmenpäinen yleisö lehtereillä kurottui seuraamaan lähtövalojen syttymistä. Myös kuljettajilla pulssi oli todennäköisesti huippuluokkaa ja radallan nähtiinkin vauhdikkaat ja jännittävät 15 kisakierrosta.

Kisan vei ennakkosuosikin viittaa kantanut Matti Mäkelä ja toiseksi sijoittui Jaakko Rahkonen. Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Tero Viljasuo sijoittui kolmanneksi ja esitti villeimmät tuuletukset palkinnonjaossa. Voittaja Matti Mäkelä kommentoi selkeää voittoaan hymyillen, että "tärkeintä ei ole voitto, vaan ylivomainen voitto".

Kuten pelin henkeen kuuluu, jälkipelit alkoivat heti kisan päätyttyä ja jatkuivat pitkälle iltaan pilke silmäkulmassa. Sijoituksiin ei Pyterlahti.netin saamien tietojen mukaan ole tulossa muutoksia, eihän kisan aikana nähty yhtään sinistä, keltaista eikä punaistakaan lippua. Kyläyhdistyksen ja Kisa-osaston puheenjohtajien välinen kisa kääntyi tällä kertaa vahvasti kyläyhdistyksen eduksi, kun Kisa-osaston Lasse Mäkinen romahti häntäpään sijoituksiin pyörähdeltyään radalla. Tarkimmin sijoituksista oli kärryillä Matti Ihalainen, joka palkittiin parhaasta kisa-arvauksesta paluumatkalla: Matti osasi veikata kolme neljästä sijoittuneesta oikein. Jenni Viljasuo palkittiin puolestaan yleisön suosikkina rohkeasta ja ennakkoluulottomasta ajostaan.

PowerParkissa oli aikaa tutustua myös huvipuiston hurjiin laitteisiin ennen kotimatkan alkua.

Kotimatkalle startattiinkin hyvillä mielin ja bingolaputkin kaivettiin esiin matkaa vauhdittamaan.

KARTING - AIKA-AJOJEN TULOKSET

Leena Halonen
Matti Ihalainen
Seppo Rintelä

Bussissa oli tunnelmaa ja matkan aikana ehdittiin kerran jos toisenkin pelata bingoa...
Majapaikkana toimi Lapuanhovi. Matka Lapualta Seinäjoelle oli vetinen
ja eväät kaivettiin esiin heti alkumatkasta. Ensimmäisenä vallattiin Reino-rekka, jossa pääsi tekemään ostoksia.
El Reinos lähetti oman musiikillisen tervehdyksensä Reino-rundin kunniaksi.
Reino-rekassa pääsi myös kuvattavaksi Reino-mopon kyydissä. El Reinos -mopokerhon kunniajäsen Jukka Hallikainen oli paikalla työtehtävissä.
Tangokadulla oli tunnelmaa ja huippuesiintyjät tahdittivat tunnelmaa.
Tangokuningatar vuosimallia 1995 ja tuore tangokuningatar Mervi Koponen, jota kyläpäällikkö pääsi onnittelemaan pian finaalin jälkeen. Jari Sillanpää villitsi yleisöä illan hämärtyessä.
Sunnuntaina suunnattiin PowerParkiin ja Mika Salo Circuit -radalle. Monikymmenpäinen yleisö seurasi tapahtumia tiiviisti katsomosta käsin.
Kuljettajien kokouksessa saatiin ohjeita aika-ajon ja kisan kulusta. Varikkosuoralla vallitsi reilu meininki, vaikka puheet ja moottorit kävivätkin kuumina.
Aika-ajoissa ratkaistiin lähtöjärjestys.

Aika-ajojen ratkettua varikolla oli vilskettä Lähtö- ja maalisuoralle vaadittiin myös videokuvaaja, jotta mahdolliset varaslähdöt saataisiin kitkettyä pois.
Viimeisen lähtövalon sammuttua autot ampaisivat matkaan.

Radalla nähtiin vauhtia ja pyörähdyksiä sekä jännittäviä ohituksia.
Matti Mäkelä ajoi voittoon vakuuttavin ottein. Palkintojenjako alkamassa. Päivän lennokkaimmat tuuletukset molemmat Reinot ilmassa esitti kyläpäällikkö.
Kärkikolmikko tyytyväisenä. Viralliset tulokset on juuri julkaistu ja jälkipeli on valmis alkamaan....

Kotimatka valmiina alkamaan ja bingolaput kaivettiin jälleen esiin...

päivitetty 26.9.2011 klo 15.08

Rantaillassa pohjoinen vei tossunheitolla voiton

Pyterlahden kylän Rantaillassa kisailtiin perjantaina 22.7.2011 perinteisissä ja uusissa lajeissa kyläläisten, poismuuttaneiden ja kesäasukkaiden voimin. Perjantai-ilta oli lämmin, miltei helteinen ja paikalle olikin saapunut paljon väkeä. Rantaillan ohjelmassa oli perinteisesti yhdessäoloa ja leikkimielistä kisailua makoisten pullakahvien ja makkaran lomassa.

Perinteisinä lajeina nähtiin saappaan- ja tikanheittoa sekä kolikon pudotusta vesiastiaan. Joukkekisassa pohjoisen ja etelän joukkueet ottivat mittaa toisistaan heittämällä kylän kansallisjalkinetta eli Reino-tossua. Tarkoituksena oli heittää tossu mahdollisimman kauas lankulle ja saada se pysymään lankun päällä. Tiukassa kisassa voiton vei pohjoisen joukkue, joka sai voittohymyn kirkastamiseksi hammastahnaa palkinnoksi.

Saappaanheitossa nähtiin komeita kaaria, joista osa valitettavasti päätyi ohi sektorinkin, jolloin tulosta ei kirjattu pöytäkirjoihin. Pyterlahti.netin saamien tietojen mukaan yksi saapas päätyi myös puuhun, mutta henkilövahingoilta vältyttiin. Tikanheitossa Outi Rahkonen vei kiertopalkintona olevan ns. kanalautasen vakuuttavin ottein selkeällä piste-erolla.

Rantaillan yksilölajit kartuttivat myös cup-pisteitä. Tilanne päivitetty cup-sivuille:

Lasten Cup

Kolikon saaminen purkkiin vaati tarkkuutta. Saappaanheiton sarjojen voittajien tyylinäytteitä.
1950-luvulta peräisin oleva "kanalautanen", eli kanatalouskilpailun 3. palkinto on toiminut tikkakisan parhaan pistenikkarin palkintona vuodesta 2002 asti. Palkinto- ja arpajaispöytä odottamassa tyhjenemistään.
Tikanheitossa Outi Rahkonen ja Sonja Rintelä korjasivat voiton selkeästi, kun Lasse Mäkisen voittomarginaali oli vain 2 pistettä.
Saappaanheiton kärkikolmikot
Perinteisen pohjoinen (Suitinojasta katsottuna) vastaan etelä -taisto käytiin tänä vuonna tossua heittämällä.
RANTAILTA 22.7.2011 TULOKSET

11. Matti Eriksson 4,10 m
12. Anni Pärtty 1,50 m
13. Henri Rahkonen -

Pohjoisen joukkue voitti etelän joukkueen tossunheitossa. Pohjoisen joukkue: Jari Markkula (kapteeni), Taru Savolainen, Niko Eriksson, Jarmo Peltola ja Markku Savolainen. Etelän joukkue: Teppo Iivari (kapteeni) Marjaana Hellä, Päivi Kivelä, Kai Ihalainen ja Marko Iivari)

päivitetty 3.8.2011 klo 20.55

18. Jukka Iivari * -
18. Jari Markkula -
18. Eero Seppä -

* = halusivat osallistua miesten sarjaan

SAAPPAANHEITTO, NAISET

13. Outi Rahkonen 9,90 m
15. Mirja Iivari -

Seppo Rintelä

Aino ja Reino -maantiejuoksu lähestyy - ilmoittautumisaikaa jäljellä 11.8. asti!

Viidennet Aino ja Reino -maantiejuoksut järjestetään lauantaina 13.8.2011 Pyterlahden Opistonmäellä. Kisavalmistelujen kerrotaan olevan hyvällä mallilla. Ilmoittautuminen on sujunut edellisvuotiseen tapaan ja mukaan mahtuu vielä kaikkiin sarjoihin (ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä, kyseisen sivun vasemmasta alareunasta). Lauantaina numeroiden jako alkaa Opistonmäellä klo 13 ja kisojen virallinen avaus tapahtuu klo 14. Tänä vuonna Aino ja Reino -maantiejuoksujen selostajaksi on lupautunut Raimo "Höyry" Häyrinen, joten tunnelmaa Opistonmäeltä ei varmasti tule puuttumaan.

Pyterlahden oma mestari Timo Mäkelä on valmistautunut kisaan hiljaisuudessa eikä ole antanut haastatteluja medialle. Nähtäväksi jää, pystyykö Vaalimaan Marko Harjunen pitämään nimissään Reino-tossuilla tehdyn voimassa olevan ME-ajan vai palaako ennätysaika jälleen pyterlahtelaisten haltuun. Joukkuekisassa edellisvuosien kärkijoukkueet panttaavat vielä ilmoittautumistaan ja kenties pyrkivät pitämään joukkueen kokoonpanot salassa viimeiseen asti. Joukkuekisa tarjonnee yleisölle jälleen paljon katsottavaa tiukkojen kärkikamppailujen lisäksi, kun mukaan on ilmoittautunut yhteensä kymmenkunta ja määrä kasvaa koko ajan. Joukkuekisassa onkin nähtävillä Aino- ja Reino-henkeä parhaimmillaan, kun kisailijat pukeutuvat ja varustautuvat mitä mielikuvituksellisimmin tapahtumaa varten.

Tervetuloa Opistonmäelle Pyterlahteen!

päivitetty 3.8.2011 klo 21.52

Onkikisoissa huikeita voittosaaliita

Torstaina 11.8.2011 Santaniemen rannassa nähtiin 30 innokasta onkijaa, jotka kisasivat Kisa-osaston järjestämissä onkikisoissa paremmuudestaan kalojen kappalemäärässä. Tänä vuonna kunkin sarjan voittajat erottuivat selkeästi ja huikeimman saaliin korjasi miesten sarjan Juhani Merjanen peräti 54 kalalla. Osa onkijoista joutui puolestaan tyytymään pelkkiin näköhavaintoihin, eivätkä kalat syystä tai toisesta tarttuneet syöttiin yhtä hyvin. Kalasaaliit kerryttivät myös cup-pisteitä. Päivitetty tilanne löytyy cup-sivuilta:

Pyterlahti Cup -tilanne

Matti Ihalainen

Santaniemeen kerääntyi 30 innokasta onkijaa elokuisena iltana.
Sää suosi ja joillakin kala söi erinomaisesti. Lasten sarjan kalaonnisin oli Juho Mäkelä (toinen oik.)
Anita Merjanen oli naisten sarjan ehdoton valtias 20 kalalla. Juhani Merjanen korjasi kisan komeimman kalasaaliin, 54 kalaa. Miesten kärkinelikko.
Onnellisia onkijoita kolmessa eri sarjassa.

NAISET

7. Lassi Pärtty 1 kala
7. Milla Toikka 1 kala

päivitetty 26.9.2011 klo 13.20

Tervetuloa Pyterlahden Opistonmäelle nauttimaan liikkumisen riemusta!

Viidennet Aino ja Reino -maantiejuoksut järjestetään lauantaina 13.8.2011 Pyterlahden Opistonmäellä. Kisavalmistelujen kerrotaan olevan hyvällä mallilla ja ilmoittautuminen päättyi torstaina 11.8.2011. Viimeisinä ilmoittautumispäivinä osallistujamäärä kipusikin aivan osallistujamäärän ylärajoille ja lauantaina Museotiellä ja Opistonmäen puistoalueella nähdään liki 200 Aino- tai Reino-tossuilla liikkuvaa juoksijaa ja kuntoilijaa. Lisäksi varmasti tänäkin vuonna yleisö on mukana tapahtuman hengessä kenkävalinnoillaan. Tänä vuonna Aino ja Reino -maantiejuoksujen selostajaksi on lupautunut Raimo "Höyry" Häyrinen, joten tunnelmaa Opistonmäeltä ei varmasti tule puuttumaan.

Lauantaina numeroiden jako alkaa Opistonmäellä klo 13 ja kisojen virallinen avaus tapahtuu klo 14. Paikalle saapuvia juoksijoita, kuntoilijoita ja yleisöä suositellaan saapumaan Opistonmäelle jalan tai pyörällä, sillä pysäköintitilat ovat rajalliset. Autopysäköinnistä peritään kahden euron paikoitusmaksu. Juoksijoita ja kuntoilijoita pyydetään saapumaan heti ilmoittautumisteltalle noutamaan oman numerolappunsa ja suorittamaan osallistumismaksunsa, jotta tapahtuma pääsee etenemään aikataulun mukaan.

Yleisön mielenkiinto kohdistunee ennen kaikkea mestaruustaisteluun ja siihen, pystyykö Pyterlahden Timo Mäkelä nappaamaan ME-ajan itselleen Vaalimaan Marko Harjuselta. Toisaalta huomio kiinnittynee myös yhtä lailla joukkuekisaan, jossa tänäkin vuonna päästään varmasti Aino- ja Reino-hengen mukaisesti näkemään mitä mielikuvituksellisimpia asuja ja asusteita. Odotettavissa onkin mukava ja hauska liikunnallinen iltapäivä - tervetuloa Opistonmäelle Pyterlahteen!

Kuva: Hellevi Karhula

päivitetty 11.8.2011 klo 23.52

Aino ja Reino -maantiejuoksujen joukkuemestaruus jälleen Pyterlahteen

Lauantaina 13.8.2011 Pyterlahdessa järjestettiin viidennet Aino ja Reino -maantiejuoksut. Pyterlahden väkiluku kasvoi muutaman tunnin ajaksi liki kolminkertaiseksi, kun noin 200 osallistujaa sekä kannustus- ja huoltojoukot valtasivat Opistonmäen. Päivä oli täynnä vauhdikkaita tapahtumia ja paljon iloista nähtävää. Tarkemmin tapahtumasta löytyy tapahtuman omilta sivuilta täältä.

päivitetty 15.8.2011 klo 12.40

Kuva
Hellevi Karhula

El Reinos -mopokerholla paljon kesätoimintaa

El Reinos -mopokerhon uutissivulta löytyy kuvamateriaalia kerhon kesätapahtumista. Mopokerho osallistui Rajasoutuun heinäkuussa ja oli mukana harjoittelemassa golfin saloja 14.8.2011 järjestetyssä Reino-golfissa.

päivitetty 25.8.2011 klo 13.41

etusivu | ajankohtaista | Pyterlahti-info | uutisia | kylätoimintaa | Aino & Reino | palveluhakemisto | matkailukohteita | luonto | historiaa | tekijän terveiset | tapahtuma-arkisto | vieraskirja | sivukartta | sivujen toteutus |